Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus
Ergonoomia eesmärgiks on töö kujundamine nii, et töötaja
psüühilised, füüsilised ja sotsiaalsed võimed ja oskused oleksid maksimaalselt
rakendatud ja inimene väsiks seejuures minimaalselt. Ergonoomika kui elu
lihtsamaks ja turvalisemaks tegemise võib laias laastus jaotada kolmeks: füüsiline,
kognitiivne ja organisatsiooniline. Interneti ja veebi, aga ka kasutajaliideste
disaini puhul kuulub inimese ja arvuti suhtlus põhiliselt kognitiivsete tunnetuste alla.
Kognitiivne ehk tunnetuslik, tunnetatav on valdkond, mis tegeleb
taju, mälu, otsustusvõime, tähelepanu ja muude peamiselt inimajus toimuvate
protsessidega. Tarkvara ergonoomika puhul mõeldakse eelkõige
kasutajasõbralikkust ja läbimõeldud kasutajaliidest, millest tulenevalt võib
rääkida tarkvara kasutatavusest. Kasutatavus on laiemas tähenduses mingi
objekti kasutuslihtsus ja -meeldivus ning selle kasutamaõppimise kergus. Järgnevalt
analüüsin üht negatiivset ning üht positiivset näidet Jakob
Nielseni kasutatavuse komponentide põhjal.
Negatiivne näide kasutatavusest veebis
Isiklikust kogemusest tooksin välja TTÜ õppeinfo süsteemi
ÕIS veebilehekülje. Õpitavus ja tõhusus, meeldejäävus – põhifunktsioonid on
küll menüüvalikutes kenasti esiletoodud aga kui hakata otsima midagi
detailsemat näiteks leidmaks oma rühma kohta infot võtab ka peaaegu
aasta aja kasutamise ja mitmekordse sama info otsimise järel aega, et õige koht
soovitud infoga uuesti üles leida. Või oma tüüpõpingukava leidmine ning sealt
vajaliku info kättesaamine kasvõi eeldusainete kohta on märkimisväärselt
keeruliselt lahendatud. Ka jooksvate hinnete jälgimine on kuidagi märkamatu
ning vähese tähelepanuga lahendatud. Siinkohal oli endine IT Kolledži ÕISi
disain tunduvalt meeldivam ja sõbralikuma kasutatavusega. Isikliku kogemuse
põhjal veakindluse kohapealt etteheiteid tuua ei ole. Ainukesed tekkinud vead
on kulutatud aeg ja närvirakud. Rahulolu ehk kasutuskogemuse meeldivuse hindan
pigem negatiivseks. Samas kasulikkuse kohapealt teeb veebileht oma töö ära, võiks
ainult parem ülevaade jooksvatest hinnetest olla.
Positiivne näide kasutatavusest veebis
Positiivse näitena tooksin välja AS Eesti
Liinirongid (www.elron.ee) veebilehe. Õpitavus, tõhusus, meeldejäävus–
esmakordsel kasutamisel on lihtne leida vajalikud lingid menüüribalt, näiteks sõiduplaanide
otsing sobivate peatustega. Sealt edasi on juba kiirelt leitavad pileti ja
maksmise info. Kuna sularaha enamasti kaasas pole ning läänesuunalistel liinidel
saab rongis kohapeal pileti osta vaid sularaha eest, siis juba rongile astuses
avastades, et sõidukaardil puuduvad piisavad vahendid uue pileti soetamiseks, olen
kiirelt telefonis veebilehe avanud ning sellekaudu raha oma sõidukaardile
juurde laadinud ning enne kontrolöri tulekut on mul juba raha kaardile kantud
ja pilet soetatud. Veebilehe kaudu pileti hankimine on kindlasti lihtne kiire
ja usaldusväärne. Veakindluse kohapealt võib ehk tekkida segadusi õige
soodustusega pileti soetamisel või maksete tegemisega aga kuna isiklikult selliseid
vigu antud veebilehega ette tulnud ei ole, siis midagi etteheita vigade
kohapealt ei ole. Kasutajakogemus on siiani väga meeldiv olnud. Samuti on olnud
antud veebileht väga kasulik igapäeva sujuva toimise korraldamisel.
Kasutatud materjalid:
https://ois2.ttu.ee/uusois/uus_ois2.tud_leht
Kommentaarid
Postita kommentaar