Arpanetist Facebookiniː Interneti kujunemislugu
Käesolevas blogipostituses toon välja kaks erinevat nähtust/ tehnoloogiat,
Interneti varasemast ajaloost (enne veebi tulekut ehk aastat 1991) - üks, mis
on tõenäoliselt igale tänasele netikasutajale ikka veel tuttav ja teine, mis on tänaseks
juba ünsa vähekasutatav ja asendatud uuemate tehnoloogiatega.
Fax
Faksimasina leiutamine ulatub tagasi 19. sajandi lõppu. Esimene seade jäljendas elektrivoolu ja seda oli võimalik saata mööda vooluvõrku edasi. Kaasaegsemad masinad, mis muutusid laialtkasutatavateks töötasid telefoniülekande põhimõttel. Faksimise populaarsuse tipphetk saabus 20. sajandi lõpus, mil pea igas kontoris oli olemas faksimasin. See
dokumentide edastamise viis oli kiire ja usaldusväärne. Veebi tulek muutis aga olukorda
ning faksimise osakaal vähenes pärast seda oluliselt. Kuigi tehnoloogia on
uuenendud, pole faksimise teenus päris ära kadunud. Eeliseks on just suurem
turvalisus, sest nuhkimist telefoni liinidel leviva info järgi toimub vähem kui
arvuti kaudu saadetava info järgi. Ka näiteks mõningates ettevõtetes, kus dokumente tuleb edastada käsikirjas või digitaalne allkirjastamine pole
eelistatud, on faksimine veel endiselt kasutuses.
Kasutatud materjalid:
E-post
Teine nähtus, mis vastupidislt faksimisele mitte ei hääbunud
ajaga vaid kogus üha rohkem kasutust on e- posti teenus. Tänapäeval on e- posti
aadressi olemasolu inimesel sama oluline kui telefoni numbri või pangakonto
omamine. Ilma e- posti aadressita ei saa isegi enamikel interneti lehekülgedel
kasutajaks registreerida ega e- kaubanusest tooteid tellida. E- posti sünniks
võib lugeda aastat 1971, mil Massachusettsi arvutiinseneril Ray
Tomlinsonil õnnestus saata tekstisõnum ühest arvutist teise. Edasi muutus
e- kirjade saatmine kiiresti populaarseks. Esimene e-posti klientrakendus
ehk meiliklient ehk e-posti programm oli Hotmail, mis loodi aastal 1996. Tänapäeval
on juba turul kiireks kasutajatevaheliseks suhtluseks ja sõnumitevahetamiseks olemas reaalaja
suhtluskanalid nagu Slack, Facebook ja Snapchat. Samas ei kao tõenäoliselt
e-kirjade populaarsus ka veel tulevikus ning seda just formaalsema infovahetuskanalina.
Kasutatud kirjandus:
Kommentaarid
Postita kommentaar